Flygstrejk i Italien den 21 maj

20 maj, 2019

Fackligt anslutna inom flygsektorn i Italien planerar att inleda en 24-timmars rikstäckande strejk i Italien mellan kl 00.01-23.59 den 21 maj.

Majoriteten av arbetstagarna som deltar i strejken kommer att bestå av piloter och flygassistenter anställda av Alitalia (AZ), Air Italy (IG) , Blue Air (OB) och Blue Panorama (BV), samt underhållsarbetare på flygplatserna, flygplansbesättningar, bagagehanterare, cateringfirmor och flygledning.

Flygtrafiktjänstemän som är anställda av det statligt ägda ENAV S.p.A. kommer inte att delta i strejken.

Landets tre största arbetstagarorganisationer inom transportsektorn – Federación Italiana Lavoratori Trasporti-Confederazione Generale Italiana del Lavoro (FILT-CGIL), Union of Sindacale di Base (USB) och Confederazione Unitaria di Base-Trasporti (CUB Trasporti) leder strejken medan några mindre fackföreningar har valt att inte delta i åtgärden till förmån för ’staging walkouts’ den 24 juni istället.

Strejken kommer att orsaka betydande flygförseningar och avbokningar på både inrikes och internationella linjer från kvällen den 20 maj till morgonen den 22 maj, särskilt på flygbolagen nämnda ovan. Alitalia har redan ställt in fem flygningar den 20 maj, flera hundra flygningar den 21 maj och 16 flygningar den 22 maj. Trots detta kommer strejken troligen inte att vara förödande eftersom italiensk lagstiftning kräver transportleverantörer att säkerställa en lägsta  servicenivå under åtgärden.

Källa: HRG Travel Alert