Avstängning av inrikeshallen och inrikes säkerhetskontroll på Landvetter

12 oktober, 2017

Inrikes säkerhetskontroll samt inrikeshallen på Göteborg Landvetter Airport stängs av till följd av att en överdäckning ska genomföras i inrikeshallen.

Avstängningen äger rum mellan den 27 oktober kl 20:00 – 3 December. Under tiden hänvisas resenärer samt medarbetare att använda utrikes säkerhetskontroll respektive personalsäkerhetskontrollen.

Avstängningen sker till följd av att Swedavia startar flera projekt gällande utbyggnad i den Norra Terminalen vilket påverkar nuvarande inrikeshall då delar av ytan ska byggas om med plats för fler sorteringsfickor.

Från den 4 December ska inrikes säkerhetskontroll användas som vanligt igen, och gången mot säkerhetskontrollen kommer då att vara utformad som en smalare korridor då en del av ytan i inrikeshallen skärmats av.

Vad innebär det för dig som resenär?

Avstängningen innebär att samtliga resenärer och medarbetare blir hänvisade att använda sig av utrikes säkerhetskontroll samt personalkontrollen under tiden byggnationerna pågår. Information vid inrikeshallen, incheckningshallen samt hänvisningsskyltar utanför terminalen kommer att leda resenärer rätt.

Vad innebär utbyggnation av bagagesorteringsfickor?

Projektet är ett led i utbyggnationen av flygplatsen. I just detta fall ska ytterligare 18 stycken sorteringsfickor byggas. Fler sorteringsfickor möjliggör samtidig sortering av fler flighter vid stora flöden av resenärer och en ökad mängd bagage. Risken för stopp i bagageanläggningen samt vid incheckningen minimeras därmed och en god servicenivå kan bibehållas i takt med att antalet resenärer till och från flygplatsen ökar.

Dessutom skapas en funktionell och tillfredsställande arbetsmiljö för handlingbolagens personal.

Källa: Swedavia