Dataläcka hos Marriott Hotels Starwood-kedjan

03 december, 2018

Ett mycket omfattande dataintrång har drabbat ett av hotellvärldens största bolag – Marriott Starwood. Företaget har läckt data på upp till 500 miljoner kunder, vilket kan vara den största läckan i historien säger bolaget.

Antalet faktiska personliga kunder som berörs av dataintrånget kommer sannolikt att vara färre än den angivna siffran, eftersom många gäster har varit återkommande genom åren.

Marriott äger många hotellkedjor runt om i världen. Dataintrånget gäller Starwood-kedjan som förvärvades av Marriott 2016. Bland Starwood hotellvarumärken finns bl a W Hotels, St. Regis, Sheraton, Westin, Element, Aloft, The Luxury Collection, Le Meridien och Four Points hotellkedjor.

Det är bland annat personlig information från kedjans lojalitetsprogram såsom namn, postadress, telefonnummer, e-postadress, passnummer, födelsedatum och kön som har läckt ut. Även reseinformation, till exempel ankomst- och avgångstider har läckt ut. I vissa fall har informationen även innehållit kreditkortsnummer och kortets giltighetstid, men dessa uppgifter ska enligt kedjan ha varit krypterade.

Marriott uppger att upptäckten har anmälts till FBI: s federala polis som undersöker ärendet.

Marriott’s pressrelease finns att läsa HÄR

Källa: Marriott International