HRG var med när Widerøe gick från propeller till jet

02 maj, 2018

Det var under vintern 2017 som Widerøe informerade om att de hade tecknat ett avtal med Embraer om leverans av tre flygplan av typen E-190 E2. Det är det första jetflygplanet i bolagets historia, och nu har premiärflygningen med passagerare mellan Bergen och Tromsö ägt rum.

Tisdagen den 24 april hade HRG förmånen att vara med när Widerøe för första gången lyfte med sitt senaste flygplan – Embraer E-jet E2. Ett nästan fullsatt plan lyfte från flygplatsen i Bergen efter en högtidlig ceremoni med tal, klippning av band och tårtkalas.

Det märktes tydligt under hela flygningen på den höga stämningen ombord att detta var ett stort ögonblick för Widerøe. Planet, som totalt har 114 platser,  är tyst jämfört med andra jetflyg. Det var applåder både när planet lyfte och landade, som sig bör vid ett premiärflyg.

Planet landade i Tromsø strax efter planerad ankomsttid och möttes av två brandbilar som bildade en vattenbro. Även i Tromsø var det underhållning, tal och tårta för att fira evenemanget. Flyget återvände därefter till Bergen.

Widerøe är det första flygbolaget i världen som använder det nya Embraer-flygplanet. De har beställt totalt tre flygmaskiner, med möjlighet till ytterligare 12.

Kortfattat om Embraer och E2-typen

Embraer är en brasiliansk flygplanstillverkare och har producerat E-Jet sedan 2004. E2 är en ny typ av reaplanmotor med en materialteknik och motor som resulterar i en betydande sänkning av bränsleförbrukningen – närmare bestämt med 16 procent. Detta leder till ett lägre utsläpp av koldioxid och nox.

Nytt priskoncept på Widerøe

Widerøe introducerade också ett nytt priskoncept – Economy Light – från den16 april, där bagage inte ingår. Observera att detta endast gäller för publicerade priser på Widerøes nät och inte i kombination med genomgående pris med andra flygbolag. Pristypen kan inte kombineras med avtalspriser.

Källa och närvarande HRG-kollega ombord: Hanne Brattestaa