London: Störningar att vänta i samband med aviserad strejk bland markpersonal

23 april, 2019

Uppdaterad 2019-05-06

Strejken på London Luton Airport fortgår. Fackföreningarna har kallat till ytterligare en strejkperiod vilken kommer att ägra rum från kl 04.30 den 7 maj till kl 21.00 den 13 maj.

Beräkna extra tid för säkerhet och bagagehantering under strejkdagarna. Var därför ute i extra god tid för att säkerställa din plats. Återbekräfta gärna flygbokningar om du reser till/från berörd flygplats under strejkperioderna.

_____________________________________________________________________________________

Uppdaterad 2019-04-26

Fackligt ansluten markpersonal hos GH London har avstått från den planerade strejken 26-29 april på London Heathrow Airport efter att ha gjort framsteg i förhandlingar med ledningen. Anställda planerar att rösta om bolagets nya löneförslag under den kommande veckan och hotet om ytterligare strejk kvarstår.

Fackligt ansluten markpersonal vid GH London på London Luton Airport (LTN) är dock inställda på att fortsätta sin strejk 26 april kl 18.00 till 3 maj kl 18.00. GH London tillhandahåller bagagehantering och incheckningstjänster vid LTN för Wizz Air (W6).

Fackligt ansluten markpersonal anställda av GH London planerar walkouts vid flygplatserna på London Heathrow (LHR) och Luton (LTN) från den 26 april i samband med två separata tvister över lön.

Personalen planerar följande åtgärder:

London Heathrow: Mer än 300 anställda markpersonal kommer att strejka från kl 00.00 26 april till 23.59 den 29 april vid terminalerna 2 och 4. GH London tillhandahåller bagagehantering och incheckningstjänster hos LHR för Air India (AI), Thai Airlines (TG), Alitalia (AZ), Saudiarabien Airlines (SV), Gulf Air (GF), Air Serbia (JU) och Air Malta (KM).

– London Luton: Omkring 120 anställda kommer att lägga ned arbetet från 18.00 26 april till 18,00 3 maj. GH London tillhandahåller bagagehantering och incheckningstjänster vid LTN för Wizz Air (W6).

Fördröjningar är sannolika vid berörda flygplatsers incheckningsdiskar och förlängda väntetider är möjliga i samband med bagageutlämning. Vissa flygförseningar och avbokningar kan förekomma. Eftersläpande störningar kan förekomma efter att strejken avslutats.

Beräkna extra tid för säkerhet och bagagehantering vid LHR och LTN under strejkdagarna. Var därför ute i extra god tid för att säkerställa din plats. Återbekräfta gärna flygbokningar om du reser till/från berörda flygplatser under strejkperioderna.

Källa: HRG Travel Alert