Ny daglig direktlinje mellan Växjö och Amsterdam med KLM

15 maj, 2018

Det holländska flygbolaget KLM etablerar sig på ytterligare en regional flygplats i Sverige. Från den 14 maj erbjuder bolaget dagliga avgångar från Växjö Småland Airport till KLM:s internationella knutpunkt i Europa, Amsterdam Airport Schiphol. Satsningen är ett led i företagets fortsatta investeringar i Norden.

Förutom att flyga från huvudstäderna, så trafikerar flygbolaget KLM även regionala flygplatser som exempelvis Linköping i Sverige, Billund och Aalborg i Danmark och Kristiansand, Ålesund och Stavanger i Norge. Satsningen i Växjö innebär att ca 745 000 personer i regionen med närliggande kommuner får tillgång till en daglig avgång till och från KLM:s stora knutpunkt Schiphol. Från Schiphol finns anslutningar att ta sig vidare var som helst i världen.

-Vår etablering i Växjö är ett led i våra fortsatta investeringar i Norden. Växjö har ett strategiskt bra läge mellan flera viktiga städer och regionen har dessutom ett rikt näringsliv och besöksliv. Även om vi är ett stort internationellt flygbolag ser vi att våra regionala satsningar är betydelsefulla för våra resenärer, säger Paul Terstegge, Nordenchef för KLM.

Med hållbarhet och innovationsperspektiv i fokus

KLM arbetar kontinuerligt med att förbättra den dagliga verksamheten ur ett hållbarhets- och innovationsperspektiv. Några exempel är förnyelse av flygplansflottan, mer effektiva flygningar och användning av biobränsle för att minska företagets avtryck på miljön. Företagets Nordenchef Paul Terstegge ser positivt på etableringen i Växjö som sedan juni 2017 innehar utmärkelsen European Green Leaf 2018*   -Det känns extra roligt att vi etablerar oss i just Växjö som också arbetar fokuserat med miljöfrågor.

Starten för KLM:s flyglinje till och från Växjö Småland Airport ägde rum den 14 maj. Flygbolaget kommer att anställa en person som kommer ansvara för erbjudandet till och från Växjö.

-En direktanslutning till Europas bästa ”hub” är något som vi under lång tid arbetat emot och nu äntligen får vi skörda frukten. Att vi nu kan addera KLM och Amsterdam till vårt utbud är helt fantastiskt, säger Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport.

*Källa: Växjö Kommun (vaxjo.se) ”Sedan juni 2017 är Växjö stolt vinnare av EU-kommissionens European Green Leaf Award 2018. Priset går till städer som har mellan 20 000 och 100 000 invånare och arbetar målmedvetet för en bättre miljö, som skapar grön tillväxt och samverkar med övriga samhället i miljöfrågor. Växjös politiska enighet i miljöfrågorna, gott samarbete med andra aktörer i samhället är några förklaringar till vinsten.”

Källa: Växjö Småland Airport