Nyheter från Finnair och med en förtjänstfull utmärkelse

06 maj, 2019

Finnair har återigen utsetts till vinnaren i kategorin Bästa flygbolag på Nordic Business Travel Awards 2019 i Köpenhamn. Finnair vann även den prestigefyllda utmärkelsen ifjol. Till grund för utmärkelsen har nordiska affärsreseföreningar utvärderat olika reseleverantörer som deras medlemsföretag använder sig utav.

– Vi är mycket glada över detta erkännande. Vi har ett starkt lokalt fokus och nära samarbeten med våra affärsresebyråer och företagskunder på respektive marknad. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra vår service, kvalitet och utbud mot B2B likväl som B2C. Denna utmärkelse visar att vårt arbete uppskattas och att det inte är helt utan anledning som vi lyckats ta positionen som störst i Sverige på affärsresor till Asien, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair

Först i Europa att flyga med Airbus A350 XWB

Finnair var det första flygbolaget i Europa som började flyga med Airbus A350 XWB. Idag har Finnair 13 stycken A350. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projecs lista, The Leadership Index. Finnairs långdistansflotta består enbart av Airbus flygplan. Finnairs A350 är 25 procent mer bränsleeffektiva än den tidigare generationens flygplan och har en ljudnivå som ligger hela 16 decibel under det aktuella standardkravet.

Terminal 2 i Helsingfors byggs ut för 1 miljard euro

År 2019 är förändringarnas år för Helsingfors-Vanda flygplats. Terminal 2 utvidgas för att flygplatsen bättre ska kunna betjäna en växande mängd flygpassagerare. Hela investeringen kostar cirka en miljard euro!

Finnair 2019

Finnair flyger till 19 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Guangzhou (Sommartid 2019), Hongkong, Ho Chi Minh City (Vintertid), Krabi (Vintertid), Phuket (Vintertid), Nagoya, Tokyo, Osaka, Seoul, Fukuoka (Sommartid 2019), Sapporo (Vintertid 2019-2020), Shanghai, Nanjing, Singapore, Xi´an (Sommartid 2019).
Med smidiga förbindelser från: Stockholm (Arlanda & Bromma), Göteborg, Köpenhamn, Billund,Oslo, Bergen, Umeå, Malmö, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Ängelholm/Helsingborg, Växjö, Halmstad och Åre/Östersund.

Finnair flyger fler än 90 gånger i veckan mellan Sverige och Finland: Måndag till fredag upp till åtta gånger per dag från Arlanda och upp till sex gånger från Bromma. Från Göteborg upp till fyra gånger per dag. Lägg därtill samarbetet med BRA från Umeå till Helsingfors.

Danmark, Norge & Island: Köpenhamn/Billund – Helsingfors och Oslo – Helsingfors flera avgångar per dag. Bergen – Helsingfors dagligen och Tromsö – Helsingfors en gång per vecka (lördag). Reykjavik – Helsingfors flera avgångar per vecka.

Inrikes Finland bl.a till Kuusamo, Uleåborg, Rovaniemi, Tammerfors, Vasa, Karleby (Kokkola), Ivalo, Kemi, Jyväskylä, Kuopio, Kajana (Kajaani) och Joensuu.

Ny destination i USA: Ny flyglinje från Helsingfors till Los Angeles fr o m 31 mars 2019. Finnair flyger året runt från Helsingfors till New York.

Vinterperioden 2019-2020 till Miami upp till tre gånger per vecka. Till Dominikanska Republiken: Puerto Plata och Punta Cana en gång per vecka. Havanna två gånger per vecka.

Sommarperioden 2019 Helsingfors till Chicago – daglig förbindelse under perioden 1.4 – 26.10.2019 och San Francisco upp till fyra avgångar per vecka under perioden 10.4 – 25.10.2019.

Källa: Finnair