Förbud i Kenya mot användande av plastkassar

12 oktober, 2017

Den kenyanska regeringen har godkänt en lag som förbjuder tillverkning, import och försäljning av polyetenpåsar i Kenya, vilket innebär att alla som säljer, tillverkar eller bär en plastkasse ska kunna bötfällas på upp till 38 000 dollar eller få ett fängelsestraff på upp till fyra år.

Flygbolag har uppmanats att stödja genomförandet av lagen genom att ge alla passagerare som reser till Kenya information för att undvika införande av plast.  Passagerare som kommer till Kenya med taxfreepåsar kommer att behöva lämna dessa på flygplatsen enligt den nya lagen.

Flygplatsmyndigheterna arbetar på att säkerställa att ankomsten till flygplatserna inte ska påverkas av förbudet. Från och med den här veckan ska en utbyteskiosk i ankomsthallen erbjuda resenärer att byta sin plastkasse mot en ”bag for life”. Det är för närvarande inte känt om det kommer att innebära en kostnad att byta ut kassarna.

Det här är det tredje försöket under en 10-årsperiod att förbjuda plastkassar i Kenya. Den här gången tror man att förbudet kommer att efterlevas med tanke på de höga böterna och fängelsestraffen.

Källa: BBC