Qatar Airways satsar på en direktlinje från Göteborg Landvetter till Doha

24 juli, 2018

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways öppnar en direktlinje till huvudstaden Doha från Göteborg Landvetter Airport med fem avgångar i veckan. Med Doha som flygplatsnav kommer västsvenska privatpersoner och affärsresenärer från och med december 2018 kunna resa vidare till flygbolagets 150 destinationer i Asien och Afrika.

Varje år flyger cirka 230 000 personer från Göteborg till olika destinationer i Asien. Från december kommer västsvenskarna att smidigt kunna flyga direkt till Doha och vidare till flygbolagets 150 destinationer. För de många globala företagen i Västsverige erbjuder den nya direktlinjen en snabbare total resväg till affärspartners i Asien och Afrika.

Den nya direktlinjen innebär en stor fraktpotential för de västsvenska exportföretagen.

– Det är en milstolpe för flygplatsen att ett av de stora Mellanöstern-flygbolagen nu satsar på Landvetter. Doha kommer nu att nås direkt på sju timmar för en långhelg med upplevelser, besöka släkt och vänner eller som stop over på väg ut i världen. Den nya direktlinjen är ett resultat av vårt nära och framgångsrika samarbete i regionen för att visa Qatar Airways den stora potentialen i den västsvenska marknaden, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

– Etableringen av den nya direktlinjen till Doha är ett mycket positivt besked för medarbetare, leverantörer, kunder och för frakten från Landvetter. Nu blir det betydligt smidigare för Västsveriges globala företag att nå Mellanöstern och Asien genom de 150 destinationer som nås via Qatar Airways nätverk, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

– Flyglinjen blir ett efterlängtat tillskott som ger bättre tillgänglighet till destinationen Göteborg. Det skapar goda förutsättningar när vi ska konkurrera om möten, evenemang och öppnar nya möjligheter för besökare från nya marknader att upptäcka Göteborg. Vi vet att vår livsstil, natur med skärgården och maten är reseanledningar i sig. Dessutom får västsvenskarna nu bättre förbindelser till många nya spännande destinationer via Doha, säger Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co.

Trafikstart är 12 december 2018 med fem avgångar i veckan från Landvetter till Doha. Flygplanstypen är en Boeing 787 med 254 säten.

Källa: Swedavia