SAS Co2-kompenserar ungdomsbiljetter

04 juli, 2018

Från och med den 1 april 2018 kompenserar SAS koldioxidutsläpp genererade av kunder som flyger med Ungdomsbiljett. Ungdomsbiljetter är tillgängliga för resenärer mellan 12 och 26 år och initiativet är en del av SAS miljö- och hållbarhetsarbete.

– Många av våra passagerare, särskilt unga resenärer, gör aktiva val för att främja en hållbar utveckling. SAS strävar efter att anamma innovationer och teknisk utveckling som gör flyget långsiktigt hållbart. Koldioxidkompensation är sedan länge tillgängligt för alla resenärer men nu har vi beslutat att alla SAS Ungdomsbiljetter från och med april koldioxidkompenseras, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

Den nya A320neos förbrukar i snitt arton procent mindre bränsle per passagerare än den tidigare A320-modellen

Koldioxidkompensation är ett av flera initiativ inom ramen för SAS miljö- och hållbarhetsarbete med inriktning på att minska utsläpp som genereras av verksamheten.

Koldioxidutsläppen baseras på resestatistik och utsläppsdata som därefter kompenseras genom investeringar i förnybara energiprojekt genom den externa partner Natural Capital Partners.

Källa: SAS